De komende vier jaar investeert de gemeente Utrecht in ruim 1600 openbare laadpalen voor elektrisch vervoer. De gemeente wil dat elke elektrische auto in de stad kan opladen. De concessie die gegund is aan Equans heeft een innovatief karakter: Equans kan straks voorspellen waar de laadbehoefte is zodat e-rijders niet meer hoeven te wachten op een laadpaal in de buurt. Ook worden bewoners via een app actief benaderd als ze te lang staan geparkeerd bij een laadpaal terwijl ze niet laden.
Gemeente Utrecht wil dat elke elektrische auto in de stad kan opladen. Daarom heeft de gemeente voor elke wijk uitgezocht hoeveel openbare laadpalen er naar verwachting nodig zijn tot 2025 en op welke plekken die laadpalen kunnen komen. Bij het maken van dit locatieplan zijn ook reacties van inwoners meegenomen. Wethouder Eelco Eerenberg (Milieu en Emissieloos vervoer): "We willen dat iedereen in Utrecht in een prettige en gezonde omgeving leeft. Ook in de toekomst. Daarom werken we samen met bewoners en bedrijven aan een duurzame stad."
Eind van het jaar start Equans met het plaatsen van de Ecotap laadpalen (afbeelding) volgens het locatieplan. Later dit jaar wordt bovendien het eerste Vehicle2Grid plein van Equans opgeleverd. “De laadpunten op dit plein zijn bidirectioneel en kunnen stroom terug leveren aan het net. Omdat elektrische auto’s stroom terug leveren aan het net kunnen piekstromen beter opgevangen worden, zonder dat iemand met een lege accu blijft staan”, beaamt Ruud Schenk, algemeen directeur van Equans Infra & Mobility. “Deze toepassing draagt bij aan het slim duurzaam en bereikbaar maken van de stad, een gezamenlijke ambitie van zowel Utrecht als Equans.”
Wethouder Eerenberg: “In Utrecht moedigen we elektrisch rijden aan, want het draagt bij aan gezonde lucht in de stad. Voor het plaatsen van laadpalen gebruiken we een unieke methode. We bekijken hoe vaak de bestaande laadpalen in een buurt gebruikt worden en plaatsen een nieuwe laadpaal zodra die nodig is. Zo zorgen we er proactief voor dat het aanbod van laadpalen in de stad zo goed mogelijk aansluit op de behoefte van elektrische rijders”.