21057 ENG PROJECTFILM LEIMUIDERBRUG 210624.00 01 48 21.Still007

EQUANS maakt stappen in de digitalisering van maintenance samen met PlanRadar

17 december 2021

Sinds oktober 2020 werkt EQUANS met de PropTech solution van PlanRadar om het proces van de aanleg van nieuwe sprinklerinstallaties en het onderhoud van bestaande sprinklerinstallaties bij klanten te faciliteren. Deze stap in de digitalisering van de maintenance service heeft de werkprocessen gestroomlijnd en verduurzaamd door papierloze communicatie mogelijk te maken.

Digitalisering

Binnen het team sprinklerinstallaties werd in 2020 duidelijk dat de dienstverlening, de werkprocessen en de samenwerking toe waren aan een digitaliseringsstap. “De wereld wordt steeds digitaler, de projecten omvangrijker en ze moeten binnen een kortere doorlooptijd afgerond worden, ” legt Alex Swarte, technisch consultant sprinkler en eindverantwoordelijke voor het ontwerp en de oplevering van sprinklerinstallaties, uit. “Onder andere de stroom van tekeningen wordt complexer en ze krijgen steeds meer revisies. Het is bijna onmogelijk om deze in papiervorm mee te nemen naar de projectlocatie. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing waarbij ik grote hoeveelheden documenten gestructureerd digitaal kan bekijken en delen.”

Tijdens de zoektocht naar een oplossingen die EQUANS in staat stelt de taken binnen het specialisme sprinklerinstallaties te digitaliseren, werden verschillende aanbieders in de markt en reeds bestaande systemen bekeken. “Echter missen veel systemen de mogelijkheid om documentenstromen op te zetten. Ik kan wel aantekeningen op een pdf zetten, maar wat doe ik met een bijbehorende foto? Daarnaast maak ik aantekeningen die ik verdeel onder verschillende behandelaars, zowel intern als extern. Andere systemen die ik in het verleden gevonden had, misten de mogelijkheid om eigen opnamedocumenten en rapporten te kunnen samenstellen,” aldus Swarte. “We hebben uiteindelijk voor PlanRadar gekozen omdat het programma deze mogelijkheden wel bood. Verder sloten de laagdrempelige instap,  de gebruiksvriendelijkheid, de uitgebreide functionaliteit en de hoge mate van personalisatie het beste aan op onze behoeftes”, aldus Swarte. “De trialperiode hebben we doorlopen in samenwerking met de Planradar- vestiging in Oostenrijk, wat erg goed verlopen is. Nu PlanRadar ook in Nederland zit, is het contact alleen nog eenvoudiger geworden.”

In de praktijk

PlanRadar wordt door het team niet alleen tijdens opnames voor prijsvorming met betrekking tot sprinklerprojecten gebruikt, maar ook voor tussentijdse inspecties van de installaties en tijdens de aanleg en oplevering. De consultants kunnen met de iPad van PlanRadar ter plekke op locatie alle belangrijke documentaties en communicatietaken papierloos afhandelen.

“De snelle manier van opname zonder veel papieren documenten mee te moeten nemen, maakt het dagelijkse werk van onze collega’s niet alleen gemakkelijker maar ook duurzamer. Het systeem van PlanRadar helpt bij te houden welke afspraken er zijn gemaakt en of deze ook nageleefd worden. De terugkoppeling vindt door middel van e-mail automatisch plaats via de PlanRadar portal. Zo worden de communicatiestromen digitaal tussen de verschillende belanghebbenden gemakkelijk verwerkt, voorkomen we miscommunicatie en waarborgen we automatisch accountability. Tijdens onze jaarlijkse audit hebben wij een compliment ontvangen met betrekking tot de rapportage, omdat hiermee veel processen en informatiestromen traceerbaar geborgd zijn.”

Meer over onze dienstverlening Fire Safety
sprinkler