Afsluiting VB Sluis PARK Prestatiecontract Amsterdam Rijnkanaal

Refurbished componenten voor een sluiscomplex van Rijkswaterstaat in het Amsterdam-Rijnkanaal

05 februari 2023

Circulaire oplossingen essentieel voor open houden ‘vaarsnelweg van Nederland’  

Refurbished en gerepareerde componenten voor een sluiscomplex van Rijkswaterstaat in het Amsterdam-Rijnkanaal hebben er afgelopen jaar meerdere keren voor gezorgd dat de scheepvaart op dit drukst bevaren kanaal van Europa niet stil kwam te liggen. Het toont volgens Christel van Belzen, projectleider (infra) asset management bij Equans, aan hoe belangrijk aandacht voor circulaire oplossingen in deze tijd van onderdelenschaarste is. Iets waar we als Equans in deze week van de Circulaire Economie graag eens extra bij stil staan.     

Het eerste probleem in één van de sluiscomplexen van Rijkswaterstaat in het Amsterdam-Rijnkanaal ontstond in mei vorig jaar. Wat bleek? Een component in het besturingssysteem was defect en dit zorgde voor een stremming van de sluis. De defecte kaart bleek ineens een levertijd te hebben van maanden.

Een refurbished variant van de kaart bood uiteindelijk de oplossing waardoor het complex binnen enkele uren weer operationeel was. Uiteindelijk wist Equans de kaart te bemachtigen bij een specialistisch bedrijf. Dit dankzij goede contacten met leveranciers, waaronder een aantal revisiebedrijven. Een netwerk dat in dit soort gevallen goud waard is, zo weet Van Belzen als geen ander.

“Hadden we gewacht op het nieuwe onderdeel vanuit de fabrikant dan had de sluis in het sluizencomplex 30 tot 35 weken stil gelegen en ernstige hinder veroorzaakt voor de scheepvaart. Geen optie voor deze ‘vaarsnelweg van Nederland’”, benadrukt ze. “Aan ons als Equans de taak om snel en slim te schakelen.”

Revisie in plaats van vervanging

Het tweede issue betrof een frequentieaandrijving in een ventilatiesysteem van een bediencentrale. Deze drive had door een storing flinke brandschade opgelopen. Een nieuwe drive bestellen had volgens Van Belzen geen zin omdat de beheerder het besturingsprogramma dat op de drive stond niet paraat had. De aangetaste drive moest dus gerepareerd en daarmee gered worden. Een revisiebedrijf waar Equans nauwe contacten mee heeft, bood in dit geval de oplossing.

Na een spoedopdracht en een heldere omschrijving van het probleem door Equans, kon het bedrijf de drive snel herstellen waardoor het ventilatiesysteem weer functioneerde. “Dit mét garantie op het gerepareerde component, zoals je dit ook zou krijgen op een nieuwe frequentiedrive”, benadrukt de projectleider.    

Voorraden staan onder druk

De levertijd van veel elektronische onderdelen is in de afgelopen tijd enorm opgelopen. Voorraden, ook van componenten waarvan de levertijd eigenlijk nooit een probleem is geweest, staan onder druk. Dit merken Van Belzen en haar collega’s steeds vaker in de dagelijkse praktijk van asset management. Als oorzaken noemt ze de naweeën van corona, de oorlog in de Oekraïne waar veel elektronica wordt gemaakt en een tekort aan computerchips in de markt.

Factoren die er volgens haar voor zorgen dat refurbished onderdelen en de reparatie van onderdelen steeds vaker in beeld komen om een acuut probleem op te lossen. Zoals in deze gevallen van het sluiscomplex of de bediencentrale.  “Als Equans hebben we  als verantwoordelijke voor de assets in de sluiscomplexen van Rijkswaterstaat in het Amsterdam-Rijnkanaal een zogenoemde instandhoudingsverplichting”, legt Van Belzen uit.

“Dat betekent dat we installaties operationeel moeten houden en dat problemen binnen twee uur moeten worden opgelost.  Met deze oudere, in sommige gevallen end-of-life, installaties best spannend. Je weet immers niet altijd welke problemen je tegen gaat komen. Dat bepaalde onderdelen nu zo lastig nieuw te verkrijgen zijn, maakt deze opdracht extra uitdagend.”

Gezonde dosis lef

Een uitgebreid netwerk en goede contacten met leveranciers én met revisiebedrijven zijn daarom volgens Van Belzen anno nu belangrijker dan ooit. Datzelfde geldt in haar woorden voor ‘technische collega’s met lef’.

“Zij moeten er immers voor zorgen dat heel snel duidelijk is waar het probleem precies zit en naar welk onderdeel we vervolgens op zoek moeten. We hebben het hier dus met recht over een teamprestatie”, benadrukt ze trots. “Waarbij het enthousiasme voor circulaire oplossingen groeit met elke probleem dat we op deze manier weten op te lossen. Uiteindelijk dragen we op deze manier gezamenlijk bij aan een betere wereld.”

Ook interessant