Onderhoud technische installaties van tunnels

Wij zorgen dat cruciale onderdelen van onze infrastructuur beschikbaar zijn en beschikbaar blijven.

Optitrans4y Spoorlijn Tunnels Van Prorail 1440X720

Sophiatunnel

Er is niets vervelender voor reizigers of goederenvervoer dan een gestremde reis vanwege een storing. Je kunt dan vaak geen kant meer op. Met onze oplossingen, maar ook met onze inspecties en landelijke storingsdienst werken we aan een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van onze infrastructuur.

  • Betuweroute
  • 2019
  • ProRail

Zorgvuldige operatie

In de Sophiatunnel was eind 2019 een lekkage ontstaan in de hoofdleiding van de brandblusinstallatie. De lekkende leiding bevond zich in de treintunnel zelf. In een 96-urige buitendienststelling werkten onze collega’s bijna non-stop om de lekkage te verhelpen. Door deze operatie zorgvuldig te plannen en voor te bereiden ontstond er ruimte om naast de reparatiewerkzaamheden ook een grondige inspectie uit te voeren aan andere vitale onderdelen van het systeem.

Lees hier meer informatie over Infra & Mobiliteit

Onderhoud en beheer

Hoge beschikbaarheid van de spoorlijn is dus belangrijk. Onder de vlag van OptiTrans4Y zijn Equans en BAM, in opdracht van ProRail, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de tunnel technische installaties van de spoortunnels op de corridor Zee-Zevenaar; de Botlektunnel, de Sophiaspoortunnel, tunnel De Giessen, tunnel Zevenaar en tunnel Pannerdensch Kanaal. Hiervoor hebben wij een beheermodel ontwikkeld om te garanderen altijd aan de vervoervraag te kunnen voldoen. Een voorbeeld hiervan is de inzet van het Tunnel Informatie Modeling (TIM) systeem dat real time inzage geeft in de werking van de technische installaties. Hiermee kunnen we verstoringen eerder verhelpen. Met minder hinder voor het treinverkeer tot gevolg.

Sophiaspoortunnel2

Betuweroute

De Betuweroute is daar een voorbeeld van. Deze 172 kilometer lange spoorlijn is het startpunt van het Europese goederenvervoer. Goederentreinen zijn vanaf de Rotterdamse en Amsterdamse haven binnen 2 uur - zonder stoppen - in Duitsland. Waar de treinen kunnen ‘intakken’ op andere Europese goederenspoorlijnen. Want de Betuweroute hoort bij het Rail Freight Corridor (RCF). Dat is het Europese netwerk van ‘spoorcorridors’ door heel Europa.

Meer weten?

We staan klaar om je te helpen!

Ivan Grozdanov

Accountmanager

Neem contact op:

Ivan Grozdanov

Accountmanager