540X430 Man Vrouw Laptop

Hoe een openhartig gesprek het verschil kan maken

23 juni 2022

Hulp vragen is niet altijd makkelijk. Soms belemmeren trots of schaamte de weg naar een goed gesprek. Duurzame inzetbaarheid stond al op de kaart bij Equans. Toch was Infra & Mobility (I&M) vorig jaar op zoek naar een verdiepingsslag. Daarop zocht Annemarijn Glasbergen, Projectleider Duurzame Inzetbaarheid, contact met organisatiepsycholoog Aukje Nauta. Met het programma ‘Openhartige gesprekken’ helpen zij collega’s die stap verder.

Het échte gesprek is soms lastig
In 2021 startte bij I&M het programma ‘Openhartige gesprekken’ met een webinar voor alle medewerkers en leidinggevenden. Zij krijgen in een interactieve sessie handvatten hoe zij een goed gesprek met elkaar kunnen hebben over duurzame inzetbaarheid. “We praten wel met elkaar, maar het échte gesprek is vaak lastig”, licht Annemarijn toe. “Collega’s hebben soms schaamte of ervaren een barrière om iets bespreekbaar te maken. Je stelt je immers kwetsbaar op als je deelt hoe het écht met je gaat. En voor een leidinggevende is het niet altijd makkelijk om dat gesprek te beginnen of er goede opvolging aan te geven.” Volgens Ewoud Bockweg, teamleider operations bij Infra&Mobility, is dit programma een succes. "Een echt openhartig gesprek is niet voor iedereen vanzelfsprekend en daarom is het goed om hier op deze, enigszins onorthodoxe wijze, aandacht voor te vragen en zo nuttige tips en tricks te leren."

Nooit meer doen alsof
Na die aftrap volgen nog twee dagdelen speciaal voor leidinggevenden. Daarin gaan zij aan de slag met thema’s gerelateerd aan duurzame inzetbaarheid. “Samen met Aukje en een lokaal team bij I&M gaven we het programma ‘Openhartige gesprekken’ vorm en inhoud. Zo wilden we laten zien wat het oplevert als je je kwetsbaar opstelt en hulp vraagt.” Aukje schreef hierover het boek ‘Nooit meer doen alsof’. Gebaseerd op haar jarenlange ervaring met onderzoek en advies over ontwikkeling van mens en organisatie. Ze laat zien hoe schaamte juist een krachtige, positieve emotie kan zijn. “We willen een cultuur creëren waarin collega’s zich vrij voelen om elkaar aan te spreken. De vraag is dan hoe we dat als Equans kunnen faciliteren?”

Delen, meedenken en voorkomen
Naast deze pilot bij I&M opende Equans eerder al een vitaliteitsdesk. Hier werken inzetbaarheidsadviseurs en vitaliteitsdeskmedewerkers, die collega’s van het hele bedrijf helpen. Annemarijn daarover: “Zo heeft iedereen naast zijn leidinggevende een extra mogelijkheid om een hulpvraag te stellen. Zij raden bijvoorbeeld een interventie aan of verwijzen naar het arbeidsomstandighedenspreekuur.” Wel verwacht Equans dat medewerkers de regie pakken op hun eigen duurzame inzetbaarheid. “Mensen moeten zelf de hulpvraag stellen of hun behoefte kenbaar maken. Daarmee bedoel ik ook dat zij aangeven waar ze ondersteuning kunnen gebruiken, zodat Equans vervolgens ook goed kan begeleiden. Want alleen door te delen, kunnen we meedenken en zaken voorkomen.”

Quick wins
Voor dit jaar staat een verdere verdieping bij I&M op het programma. “We evalueren wat collega’s hebben gedaan, hoe ze dat ervaren en wat ze mogelijk aanvullend nodig hebben.” Ook kijkt Equans hoe het programma nog meer te differentiëren is naar de verschillende doelgroepen: “Het type klachten verschilt per medewerker en soort werk. Iemand in een kantoorfunctie loopt tegen andere zaken aan dan iemand in de uitvoering. We zoeken daarbij ook een goede balans tussen quick wins en structurele aanpassingen, die vaak meer tijd kosten.” Uiteindelijk is het doel het programma landelijk uit te rollen.

 

Meer weten over dit onderwerp? Bekijk eens de pagina over MVO!

Ook interessant