Elektrificatie van je wagenpark: slim laden van A tot Z geregeld

Hulshoff Ge Ntegreerd Energiesysteem (3)

Wagenparkverduurzaming: met deze uitdagingen hebben andere organisaties te maken

De markt voor elektrische voertuigen, bestelbussen en vrachtwagens groeit snel. Het toenemende aantal zero-emissiezones in Nederlandse gemeenten brengt wagenparkverduurzaming in sneltreinvaart.

Ondernemers in de logistieke sector spelen hier steeds soepeler op in. Enerzijds omdat we willen én anderzijds omdat we moeten. Want het elektrificeren van een wagenpark vraagt om tijd, geld en kennis over EV-vlootbeheer, groene mobiliteit en de juiste oplaadinfrastructuur. Op welke valkuilen op het gebied van wagenparkverduurzaming moet je letten? 

RET Duurzame Bussen Rotterdam

Ontdek onze EV-oplossingen

Dit zijn belangrijke aandachtspunten:

  • Door het maken van ingewikkelde keuzes is er minder focus en aandacht voor de primaire bedrijfsvoering
  • Netcongestie, ofwel: de file op het elektriciteitsnet. Netbeheerders kunnen hierdoor niet altijd de groeiende vraag naar stroom blijven leveren
  • Elektrische bedrijfswagens en trucks hebben impact op de efficiëntie van het vervoer door mogelijk een lagere actieradius
  • Het elektrificeren van een wagenpark kost veel tijd
  • De verandering naar een elektrisch wagenpark levert mogelijk weerstand op binnen de organisatie
Zo lossen we het op

Wagenparkverduurzaming: waar begin je?

Elektrificatie van een wagenpark vraagt om een lange adem. Er zijn verschillende hordes te nemen. Denk aan veranderende wetgeving, het kiezen – en de levering – van geschikte e-trucks en duurzame voertuigen, de grootte van de investering, onvoldoende laadcapaciteit en netcongestie.

Wet- & regelgeving

Jouw klanten vragen om energieneutraal vervoer en de wens om te rapporteren over CO2-uitstoot groeit. Bovendien zorgen de e-missievrije zones in grote steden – met uitbreiding naar meer gemeenten – dat bepaalde transporteurs over móeten naar elektrisch transport.

Gecontracteerd vermogen is niet bekend

Termen als 'gecontracteerd vermogen’ en ‘netcongestie’ zijn niet bij iedereen even bekend. Bedrijven weten over het algemeen niet wat hun gecontracteerd vermogen is. Dat kan voor uitdagingen zorgen op het gebied van laadpuntbeheer.

 

Wachtstand neemt toe

De politieke discussie zorgt ervoor dat veel bedrijven in een soort wachtstand schieten. Wat komt ervan terecht? Wat zijn de kosten en wat levert het écht op? De elektrificatie van het wagenpark moet in een behapbaar tempo verlopen.

We verliezen betrouwbaar laden, vermogenszekerheid en kostenefficiency niet uit het oog.

Laden in de logistiek: zo pakken we het aan

Equans staat voor een slimme laadoplossing voor transport- en logistiek bedrijven, passend bij jouw bedrijfsvoering. We kiezen voor een totaalaanpak: van advies, realisatie, onderhoud en beheer tot een modulair energiesysteem, batterij-opslag en slimme aansturing. Zonder betrouwbaar laden, vermogenszekerheid en kostenefficiency uit het oog te verliezen. We helpen bedrijven de volgende stap in elektrificatie van hun wagenpark te zetten.

Samen doorlopen we deze stappen:

  • Stap 1: Analyse


Voorbereidingen om inzicht te krijgen en advies te geven over de laadoplossing die bij je past.

  • Stap 2: Keuzes maken voor naadloze implementatie

Beheeroplossingen voor laadinfra kiezen:

  • Configuratie en implementatie van het beheersysteem om het opladen te monitoren en te optimaliseren
  • Integratie met systemen voor het beheer van het wagenpark om het laden te stroomlijnen met de rest van de bedrijfsvoering
  • Stap 3: Installatie & configuratie


Installatie van DC-laadinfra: installaties voor logistieke hubs, distributiecentra en opslaglocaties. Slimme configuratie op basis van laadbehoefte.

  • Stap 4: Monitoring


Monitoring om:

  • Preventief onderhoud in te plannen: regelmatig onderhoud om problemen te voorkomen
  • Correctief onderhoud sneller uit te voeren: snelle respons op onverwachte problemen om de uitvaltijd te minimaliseren
Werkvoorbereiders Aan Bureau

Laden in de logistiek: wat is jouw benodigde capaciteit?

  • Inzicht in de mogelijke scenario’s
  • Kennis en kunde om de juiste keuzes te maken met betrekking tot de benodigde investeringen
  • Inzicht in de benodigde capaciteit en op welke manier we het beste in deze vraag kunnen voorzien. Op basis van data geven we zicht in het gat tussen de verwachte vraag en de hoeveel stroom dat in huis is
  • Inzicht in hoe elektrisch rijden zo efficiënt mogelijk past in de huidige bedrijfsvoering
  • Kunnen voldoen aan de vraag vanuit de keten om inzicht te geven in CO2-uitstoot
  • Competitief voordeel én kunnen voldoen aan wetgeving

Equans is de technische partner voor klanten in de energietransitie

Voor bedrijven die een stap richting elektrificatie van hun bedrijfsvoering maken. Met onze aanpak ontwikkelen wij totaaloplossingen op maat om een wagenpark snel, betrouwbaar en kostenefficiënt te laden. We snappen dat het elektrificeren van een wagenpark onderdeel is van een groter vraagstuk rondom energiemanagement en complex is. We helpen je daarom naar een slimme integrale energieoplossing.

    1. Advies/hulp bij contact met de netbeheerder
    2. Netcongestiemanagement
    3. Equans heeft een uitgebreid partnernetwerk bijv. op het gebied van laadinfra, levering van HBEs en batterij-oplossingen

Case Hulshoff: innovatief circulair energiesysteem

Equans heeft al haar kennis uit de kast gehaald voor de realisatie van een innovatief circulair energiesysteem bij het Amsterdamse familiebedrijf Hulshoff, specialist in projectverhuizingen, stadsdistributie en circulair meubilair. Meer weten? Lees alles over deze case.

Case Hulshoff
omschrijving van de header afbeelding

De snelle transitie naar elektrisch vervoer en de ambitie om versneld ‘van het gas af te gaan’ zouden ons in de nabije toekomst wel eens voor uitdagingen kunnen stellen. Wij kunnen dankzij Equans in ieder geval onze werkzaamheden blijven doen, ook als stedelijke gebieden alleen elektrisch vervoer toestaan.

Gerry Hulshoff
Directeur Hulshoff Bedrijvengroep

Veelgestelde vragen

Waar moet je beginnen als je je wagenpark wilt gaan elektrificeren?

Neem je huidige vloot als vertrekpunt (wat heb je nu rijden) en calculeer in wat je nodig hebt voor de toekomst (aantal voertuigen en mobiliteitsbewegingen). Neem hierbij alle aspecten mee die van invloed zijn, dus ook de lokale subsidiemogelijkheden en bijvoorbeeld de laadfaciliteiten in je omgeving. Maar ook de wensen en houding van je personeel ten opzichte van elektrisch rijden. Wanneer loont het en waar ligt het omslagpunt?

Er is netcongestieproblematiek in mijn regio. Kan ik dan wel mijn wagenpark elektrificeren?

Het oplossen van netcongestie vraagt om een slimme en doeltreffende aanpak. Daarom beginnen we met een grondige analyse van de situatie op jouw locatie. We kijken naar de mogelijkheden ter plaatse en identificeren de meest geschikte oplossingen. Daarnaast nemen we bij de aanpak voor netcongestie het voortouw in de bemiddeling met de gemeente en/of de netbeheerder. Zodat jij je kunt richten op je eigen ambities en plannen. 

Wat zijn de nieuwe wet-en regelgeving rondom elektrificatie van je wagenpark?

Steeds meer zero-emissie zones worden in gemeenten ingevoerd. Voldoe je niet aan de norm dan mag je vanaf 1 januari 2025 niet meer in de zones van minimaal 30 steden rijden. Klanten vragen ook wel om energieneutraal vervoer en de wens om te rapporteren over CO2 uitstoot groeit (ook door wetgeving). Overal is men dus op zoek naar aanvullende maatregelen en verscherpte keuzes om 60% CO2-uitstoot in 2030 te realiseren. 

Welke subsidies zijn er voor het elektrificeren van je wagenpark?

Naast regelgeving zijn er ook subsidieregelingen en fiscale voordelen om elektrisch rijden te stimuleren. Zo heb je de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) van maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. En ondernemers betalen tot 2025 geen BPM en MRB op elektrische auto’s. 

Meer weten?

Heb je vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Team experts Energietransitie

Neem contact op:

Team experts Energietransitie