Ahold Delhaize zocht in 2014 één partner die het onderhoud en beheer van alle technische installaties in onder meer vijf distributiecentra en vijf Home Shop Centra van Albert Heijn, de distributiecentra van Gall & Gall en Etos, meerdere pick up points en ook het hoofdkantoor van Ahold Delhaize kon verzorgen. De keuze viel op Equans. “We wilden meer structuur. Eén partij, één landelijk contract voor het totaalpakket. Een partner die ons volledig kon ontzorgen op technisch- en onderhoudsvlak”, legt Hans Rietveld, director facility & health services Ahold Delhaize Nederland, uit.
“Tot vijf jaar geleden hadden we te maken met diverse partijen en verschillende contractvormen. En daardoor met wisselende resultaten”, gaat Rietveld verder. “Eén contract met één partner biedt ons structuur en niet onbelangrijk volume- en daarmee prijsvoordeel.” “Daarbij zijn de lijnen kort wanneer je te maken hebt met één partij en daarbinnen met één contactpersoon als direct aanspreekpunt en een vast team van mensen dat voor je werkt. Minder versnippering en standaardisatie zijn hiervan de belangrijkste voordelen”, legt Jacco Grootjen, vendor manager Ahold Delhaize, uit. “Problemen worden sneller opgelost, vaak al voor ze ontstaan. Installaties zijn continu up-to-date en we voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.”
Equans geeft gevraagd én ongevraagd advies. Op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld zie ik Equans als een voorloper. Ze triggeren en inspireren. Dat houdt ons scherp.
Hans RietveldDirector Facility en Health Services bij Ahold Delhaize Nederland
Na een selectieprocedure kwam in 2014 Equans uit de bus.
“Het gevoel was goed. En Equans kon voldoen aan onze vraag naar complete ontzorging."
Als Ahold Delhaize heb je te maken met een eigen technische dienst die onder invloed van de vergrijzing krimpt
''Techniek is niet onze core business. Reden om te zoeken naar een partner die qua kennis en innovatief vermogen voor ons wel die specialistische taak kan invullen” Beide partijen sloten in 2014 in eerste instantie één landelijk prestatiecontract voor het onderhoud en beheer van alle elektrotechnische- en beveiligingsinstallaties in de genoemde grotere panden. In stappen kwamen daar de werktuigbouwkundige installaties, in 2016, en tot slot ook de sprinkler- en brandmeldinstallaties in 2018 bij.
“Binnen het partnership zijn we continu bezig elkaar naar grotere hoogten te brengen”, stelt Grootjen. “We zijn op een open en eerlijke manier voortdurend met elkaar in gesprek. Wat hierbij opvalt, is dat voor de mensen van Equans eigenlijk niets te veel is. Voor elk vraagstuk hebben ze een oplossing. Ook wanneer de vraag net buiten hun directe scope valt.”
“Ze geven gevraagd én ongevraagd advies. Op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld zie ik Equans als een voorloper. Ze triggeren en inspireren. Dat houdt ons scherp”, vult Rietveld zijn collega aan. “Als er geen gekke dingen gebeuren, zie ik ons in de toekomst verder samen vooruitgaan. Waarbij het accent de komende tijd wat mij betreft ligt op duurzaamheid. Wat Equans op dit vlak bij anderen presteert, vormt voor mij een inspiratie. Ervaring waar ik graag nog meer gebruik van maak.”
“Samen steeds verder ontwikkelen. Met als resultaat steeds beter presterende technische installaties én de mogelijkheid om stappen te zetten op het vlak van duurzaamheid.” Met deze woorden typeert Rietveld de strategische partnership tussen Ahold Delhaize en Equans. Een relatie die de afgelopen jaren op basis van goed presteren en vertrouwen steeds hechter is geworden.
Accountmanager