In april 2023 heropende FedEx Express – na ruim twee jaar – haar internationale wegtransporthub in Duiven. Equans zorgde eerder in krap drie maanden tijd voor de benodigde nieuwe technische installaties, letterlijk boven de pakketsorteermachine. Samen met een gegarandeerde minimumtemperatuur en lichthoeveelheid in de loods. Een project met de nodige tijdsdruk, en dat in coronatijd. De getoonde flexibiliteit en het onderlinge contact zijn de bouwstenen voor een duurzame relatie.
“Het eerste contact tussen FedEx Express en Equans had een minder prettige aanleiding”, begint projectleider Theo van Hummel. “In februari 2021 stortte, vermoedelijk door zware sneeuwval, een deel van het dak van de toenmalige loods in. Omdat een van onze monteurs daar al sporadisch contacten had, werd hij gebeld met de vraag of we iets konden betekenen.”
Duiven is niet alleen een van de 28 wegtransporthubs in het Europese netwerk van FedEx. “Het is ook het wereldwijde administratieve hart van het bedrijf”, weet Theo. “Die taken móesten dus doorgaan.” Om het datacenter na het bezwijken van het dak van noodstroom te voorzien, waren twee dieselgeneratoren ingezet. “Dat was milieutechnisch natuurlijk niet wenselijk. Equans heeft daarop kabels vanuit de bestaande transformator aangelegd.” Eind 2021 besloot FedEx – bij de herbouw van de loods – ook gelijk de pakketsorteermachine te vernieuwen. Daaruit volgde een nieuwe aanvraag.
Alle technische installaties moesten worden bevestigd aan de stalen dakconstructie van negen meter hoog.
Dit keer was de opdracht om de loods, van vierhonderd meter lang en tachtig meter breed, te voorzien van alle technische installaties. “Ons werk moest klaar zijn zodra de installatie van de nieuwe pakketsorteermachine zou beginnen. Daarvoor was immers een leeg vloeroppervlak nodig. Ook moest de temperatuur in de loods boven de vijf graden zijn en de hoeveelheid licht minimaal 300 lux.” Alle technische installaties, van verlichting tot verwarming en elektra, werden bevestigd aan de stalen dakconstructie van negen meter hoog. “Dat betekende dat onze technici in een hoogwerker hun werk uitvoerden.”
Naast de uitdaging op hoogte, speelde het werk zich ook nog af midden in coronatijd. “We hadden te maken met veel zieke medewerkers”, kijkt Theo terug. “En ook de materiaalleveringen uit China kwamen niet, dus moesten we op zoek naar Europese alternatieven.” Nadat er in de kerstperiode met man en macht was doorgewerkt, leverde Equans de hal in januari 2022 op tijd op. “Daarna kon de machinebouwer aan de slag.”
De samenwerking beviel goed, want inmiddels verzorgt Equans ook het correctieve onderhoud.
Equans voerde dit project van a tot z uit: van advisering, ontwerp, ontwikkeling en engineering tot verduurzaming en realisatie. “We zijn blij dat we – mede dankzij de inzet van Equans – onze verbeterde faciliteit op tijd konden heropenen”, vertelt Anouk Broen, senior manager operations bij FedEx. “Sinds 2021 is er gewerkt aan de herbouw en herinrichting van deze nieuwe hub.”
De samenwerking beviel goed, want inmiddels verzorgt Equans ook het correctieve onderhoud. “Vanaf januari 2024 komt daar het preventieve onderhoud nog bij”, bevestigt senior contractmanager Martijn Geurds. “We verzorgen al het werktuigbouwkundige en elektrotechnische onderhoud in de hal. ” Van elektroverdelers, noodverlichtingsarmaturen en brandmeldcentrale tot HVAC (heating, ventilation en air conditioning), cv- en waterinstallaties, blusmiddelen en noodstroomaggregaat. “De transportbanden van het primaire proces zijn nagenoeg het enige dat we niet doen.”
“Daarnaast zijn er inmiddels ook een afspraken gemaakt voor werkzaamheden op FedEx locatie Eindhoven. Omdat ook daar de behoefte aan procescontinuïteit vraagt om een betrouwbare partner.”