Kijken. Luisteren. Voelen. De asset engineer van nu analyseert en stuurt dan wel regelmatig op data van een installatiesysteem, maar voor Ronald van Pelt en zijn collega’s is de situatie in de praktijk net zo belangrijk.
Het zwitserlevengevoel creëren voor klanten. Ook dat is maintenance engineering
Ronald van PeltProcess maintenance engineer & coach
PTO heet het op de werkvloer van het asset engineering-team van Equans op de ASML-campus. Procestechnisch onderhoud. Wat dat precies inhoudt? Ronald legt het graag uit: “Wij kijken naar de integrale systemen die het assetlandschap bij elkaar houden, maar ook naar de afzonderlijke installaties. We nemen daarin de meet- en regeltechniek mee die gekoppeld is aan de installaties, maar monitoren ook het complete functioneren van de utilities. Kortom: ons werk laat zich niet makkelijk vangen in een omschrijving, maar je kunt wel stellen dat alle disciplines op het gebied van asset engineering samenkomen binnen PTO. Van warmte-koude tot gas.”
Doordat PTO’ers installaties integraal aan elkaar koppelen en monitoren, hebben ze een accuraat overzicht van het functioneren van het hele landschap. “Vanuit dat totaalplaatje proberen we goede verslaglegging te doen over de assets naar de klant toe. Omdat we ‘erboven’ hangen, kunnen we snel en accuraat op storingen duiken.”
Door kennis over asset engineering te delen kom je tot een joint effort die alleen maar meerwaarde oplevert voor een klant
Ronald van PeltAsset engineer procestechnisch onderhoud
Vanuit zijn positie adviseert Ronald ook over verbeteringen die het asset-engineeringteam kan doen om een geheel installatielandschap beter te laten functioneren. “Uit die gedachte is PTO eigenlijk ook geboren. We monitoren, grijpen – al dan niet preventief – in en we geven advies. Daarin geven we duidelijk aan wat een klant kan verwachten van ons. Eigenlijk willen we als maintenance team zo het zwitserlevengevoel creëren voor onze klanten. Sterker nog, als het niet anders kan, ga ik in mijn slaapzak ernaast liggen om te zorgen dat de klant geen last heeft van verstoringen.”
Kennisdelen levert meerwaarde voor klanten
Die servicegerichte instelling heeft Ronald gemeen met de rest van het Equans-asset-engineeringteam. En ook zijn liefde voor techniek deelt hij met ze. Inmiddels werkt hij al meer dan twintig jaar op de campus in diverse functies en dat heeft hem nog geen dag verveeld. “Die passie voor je vak. Dat is niet iets wat in de standaard veertig uur past. Daar zit veel tijd in en ook in je avonduren ben je nog bezig met je ontwikkeling.”
Naast techniek heeft Ronald nóg een drijfveer die zijn werkt interessant maakt: het overdragen van zijn kennis en het begeleiden van beginnende engineers. “Mijn werkdag is heel divers. Ik adviseer en ondersteun op het vlak van automatisering, ik doe inbedrijfsstellingen, ben medeverantwoordelijk voor de meet- en regeltechniek, bij de start van een nieuw project op de campus adviseer ik mee en bij storingen of problemen zet ik de juiste mensen in verbinding om tot een goed eindresultaat te komen. Alle kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, draag ik graag over aan de volgende generatie asset engineers. Juist door die kennis te delen kom je tot een joint effort die alleen maar meerwaarde oplevert voor een klant.”
Automatisering? Dat is niet alleen een technische aangelegenheid voor Ronald. Het helpt je ook om je klant beter te bedienen. Met automatisering kun je twee kanten op, vindt hij. “Je kunt het zo inzetten dat je heel snel resultaat hebt, maar op de langere termijn ga je ongetwijfeld bottlenecks tegenkomen. Je kunt het ook op een integrale manier verwerken in je asset-landschap. Je verdiept je dan in een product en kijkt naar de onderlinge verhoudingen met andere assets. Vervolgens regel je de automatisering zo in dat je rekening houdt met zowel de eigenschappen van het proces waarin een asset functioneert en andere installaties, als de verwachtingen van de klant van dat proces.”
Asset engineering als product
Die klantverwachtingen realiseren, dat geeft Ronald veel energie. Hij vertelt: “Ik wil waarmaken wat ik beloof. En om dat te kunnen doen, moet je goed luisteren naar je klant, jezelf verdiepen in hun producten en processen en ook realistische beloftes doen. Daarnaast is het belangrijk om je klant in elke stap van jouw proces mee te nemen, dat is ook een vorm van servicegerichtheid. Uiteindelijk lever je als asset engineeringteam een product af en daarmee een visitekaartje. En hoe strakker wij zaken aan de voorkant geregeld hebben, hoe beter je product functioneert en waarde oplevert voor je klant. Dat is waar ons vak om draait.”
Ben je benieuwd naar meer verhalen van de werkvloer? Hier zie je een aantal van onze asset engineers die je nog meer vertellen over ‘hun’ installaties en werkgebieden.